Multimodaliniai ir intermodaliniai pervežimai – tai logistikos paslaugos, turinčios esminių skirtumų, kuriuos svarbu žinoti. Panagrinėkime, kuo ypatingi šie krovinių pervežimo būdai, kuo jie skiriasi ir kokių privalumų suteikia.
Multimodaliniai krovinių pervežimai
Multimodaliniai kroviniai yra gabenami įvairiomis kryptimis po visą pasaulį. Šį pervežimo būdą apibrėžia krovinio pristatymas naudojant kelių rūšių transportą: vilkikus, traukinius, lėktuvus, laivus. Šio tipo kroviniai yra naudojami tarptautiniam pristatymui, dažniausiai vidutiniams ar dideliems atstumams. Deja, vienos rūšies transporto panaudojimas dažnai yra ribotas, tad operatorius, įvertinęs tikslinę krovinio pristatymo vietą parenka optimalų maršrutą ir transportavimo būdą.
Multimodaliniai kroviniai yra gabenami kelių rūšių transportu ir perkraunami kaskart, kai keičiama transporto priemonė. Į tokių krovinių transportavimą dažnai įsitraukia kelios kompanijos, reikia paruošti daugiau dokumentų.
Intermodaliniai krovinių pervežimai
Intermodalinių pervežimų sąvoka dažnai yra naudojama sinonimiškai multimodaliniams kroviniams. Nenuostabu, kad kartais susimaišo ir patys transporto srities ekspertai – intermodaliniai kroviniai taip pat yra gabenami keliomis transporto rūšimis, vidutiniais ar tolimais atstumais. Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį į esminius skirtumus.
Intermodaliniai kroviniai, nors ir vežami skirtingais būdais, yra perkeliami iš vienos transporto priemonės į kitą nepažeidžiant intermodalinio vieneto. Tai reiškia, kad perkeliamas visas konteineris – keičiama talpa ar puspriekabė, tačiau pats krovinys nėra perkraunamas. Dėl to šis transportavimo būdas yra saugesnis transportuojant didelius krovinius.
Nors intermodalinių krovinių atveju yra naudojamos kelios transporto rūšis, dažniausiai dvi arba trys, visus darbus dažniausiai atlieka viena kompanija, kuri pasirūpina visa krovinio kelione. Tai palengvina atsakomybės klausimą ir leidžia išvengti dokumentacijos gausos.
Skirtumai ir pranašumai
Multimodaliniuose pervežimuose krovinys yra perkraunamas kaskart keičiant transporto rūšį. Tai reiškia, kad galima optimaliai panaudoti vietą – tokiu būdu viename intermodaliniame vienete galima transportuoti kelis mažesnius krovinius.
Atsižvelgiant į šį esminį skirtumą tarp intermodalinių ir multimodalinių krovinių, reikia pastebėti, kad tai lemia ir santykius tarp vežėjų. Intermodaliniu kroviniu dažnai gali pasirūpinti viena transportavimo įmonė, o štai gabenant multimodalinius krovinius tenka pasitelkti partnerius. Tai sukelia būtinybę paruošti gerokai daugiau dokumentacijos – lydraščių komplektas reikalingas kiekvienai įmonei, dalyvaujančiai pristatymo procese.
Reikia pripažinti, kad multimodalinių krovinių logistika yra sudėtingesnė, todėl kainuoja brangiau. Vis dėlto, kai reikia transportuoti mažesnį krovinį, tai yra bene geriausias pasirinkimas. Be to, nei perkrovimu, nei dokumentais užsakovui rūpintis nereikia – tai atliks pasirinktas operatorius.
Apibendrinant multimodalinių ir intermodalinių krovinių ypatumus bei skirtumus, reikia pastebėti, kad kuo ilgesnis gabenimo atstumas, tuo naudingiau yra rinktis intermodalinį krovinio transportavimo būdą. Tai padeda užtikrinti saugumą, leidžia išvengti kai kurių mokesčių, krovos darbai vyksta daug greičiau. Tačiau multimodaliniai kroviniai taip pat gali keliauti greitai ir saugiai, o sumanus operatorius geba optimaliai suplanuoti maršrutą ir sumažinti transportavimo išlaidas. Esant poreikius nugabenti krovinį į tikslinę vietą už šalies ribų, pasitarkite su vežėju. Kam spėlioti, koks pervežimo būdas labiau apsimoka, jei galima tai apskaičiuoti ir pagrįstai priimti sprendimą.