Pavojingi kroviniai (ADR) yra ypatinga krovinių rūšis, tad jų gabenimui keliami griežtesni reikalavimai – šie kroviniai susiję su padidinta saugumo rizika. Apžvelkime, kokie esminiai reikalavimai taikomi šių krovinių gabenimui.
Kas yra pavojingi (ADR) kroviniai?
Pavojingi kroviniai, žymimi raidėmis ADR – tai tokie kroviniai, kurie yra potencialiai pavojingi. Tai reiškia, kad krovinį sudarantys produktai ar medžiagos kelia riziką žmonėms ir gyvūnams, aplinkai ar turtui. Vežant tokius krovinius reikia imtis ypatingų saugos priemonių, todėl jų transportavimas yra griežtai reglamentuojamas.
ADR trumpinys reiškia nuorodą į pavojingų krovinių gabenimo Europoje sutartį, kuri buvo pasirašyta 1957 metais. Lietuva taip pat yra prisijungusi prie šios sutarties (nuo 1995 m.). Prie šios sutarties prisijungė ir jos laikosi daugelis šalių Europoje ir už jos ribų – tai užtikrina saugų tarptautinį krovinių judėjimą.
Pavojingų krovinių pavyzdžiai
Pavojingais kroviniais gali būti įvairios medžiagos, gaminiai, dujos – viskas, kas yra potencialiai pavojinga aplinkai. Pavyzdžiui, degios dujos ar skysčiai, įvairios nuodingos medžiagos ir kt. Pavojingiems kroviniams priskiriami degalai, sausasis ledas, įvairios cheminės medžiagos – valikliai, plovikliai ir kt., turintys ėsdinančių savybių.
Kodėl reikalingos specializuotos žinios ir mokymai, norint transportuoti pavojingus krovinius?
Pavojingų krovinių vežimas yra sudėtingas ir reikalauja ypatingų atsargumo priemonių. Būtina laikytis ne tik keliamų reikalavimų, bet ir turėti specialiųjų žinių. Tai leidžia sumažinti įvairių nelaimingų atsitikimų riziką. Vairuotojų patikrai ir žinioms turi būti skiriamas ypatingas dėmesys, nes avarijos atveju, kai vežami ADR kroviniai, pasekmės gali būti itin skaudžios.
Pavojingų krovinių reguliavimas ir priežiūra
Pavojingų krovinių gabenimas yra susijęs su didesne rizika, todėl ši sritis yra griežtai reglamentuota tiek nacionaliniai, tiek tarptautiniaisi teisės aktais. Kaip minėta, pati ADR santrumpa kilo iš tarptautinės pavojingų krovinių gabenimo sutarties, prie kurios prisijungė daugybė šalių. Šios sutarties normos yra perkeltos ir detalizuotos nacionaliniuose teisės aktuose.
Įstatymiškai įtvirtinti reikalavimai, kaip pavojingi kroviniai turi būti gabenami, kaip gali būti sandėliuojami ir valdomi. Reikalavimų nepaisymas gresia griežtomis sankcijomis vežėjui, tačiau daug svarbiau ne baudos, o žmonių ir aplinkos saugumas – dėl to ADR kroviniai patikimi tik aukštos kvalifikacijos specialistams.
Pavojingų krovinių klasifikavimas
Pavojingi kroviniai gali pasižymėti labai skirtingomis savybėmis, o nuo jų priklauso jų gabenimo sąlygos. Siekiant išvengti perteklinių reikalavimų, ADR kroviniai yra suskirstyti į klases, kurioms taikomos skirtingos gabenimo, sandėliavimo ir valdymo taisyklės.
Skiriamos 9 klasės ir detaliai numatoma, kokių saugumo priemonių reikia imtis kiekvienos nelaimės atveju. Šios klasės dar vadinamos Kemlerio kodu – tai pavojaus identifikavimo numeris, kuris turi būti nurodytas ant kiekvieno pavojingo krovinio.
Pavojingų krovinių identifikavimas
ADR krovinių identifikavimo reikalavimus numato tarptautinė ADR krovinių gabenimo sutartis. Ryškus skiriamasis ženklas yra oranžinės spalvos lentelė ir Kemlerio kodas. Žymėjimas padeda identifikuoti krovinį ir imtis reikalingų saugumo priemonių.
Žymėti reikia ne tik patį krovinį, bet ir puspriekabes bei cisternas. Šią funkciją atlieka rombo formos ženklai, pavyzdžiui, liepsna žymi, kad krovinys yra degus. Po tokiu ženklu taip pat būtina pažymėti krovinio klasę (jei yra – ir poklasį) – nelaimės atveju taip bus galima greičiau identifikuoti krovinį ir imtis atitinkamų priemonių.
ADR krovinių turinys yra potencialiai pavojingas žmonėms, gyvūnams, aplinkai ir turtui. Dar daugiau – kai kurių medžiagų nuotėkis gali turėti ilgalaikį neigiamą poveikį tam tikrai vietovei ar ekosistemai, net kainuoti gyvybes. Dėl to tokių krovinių gabenimas yra griežtai reglamentuotas ir prižiūrimas – užtikrinti saugumą padeda tarptautinės sutartys ir įvairiose šalyse atpažįstamas žymėjimas. Tik atsakingai laikantis visų keliamų reikalavimų, ADR kroviniai gali saugiai pasiekti tikslinę vietą.
Jungtinių Tautų Pavojingų (ADR) krovinių kodų lentelė
Pavojingų krovinių klasė | Jungtinių Tautų numeriai (JT Nr.) | Klasifikacija |
---|---|---|
1. Sprogmenys |
0100 – 0999 | 1.1. Medžiagos, keliančios masinio sprogimo pavojų |
1000 – 1999 | 1.2. Medžiagos, keliančios projekcijos pavojų, bet ne masinio sprogimo pavojų | |
2000 – 2999 | 1.3. Medžiagos, keliančios gaisro pavojų ir nedidelį sprogimo pavojų arba nedidelį projekcijos pavojų, arba abu šiuos pavojus, bet ne masinio sprogimo pavojų | |
3090 – 3599 | 1.4. Sprogios medžiagos, kurios nekelia didelio pavojaus | |
3600 – 3999 | 1.5. Labai nejautrios medžiagos, keliančios masinio sprogimo pavojų | |
4100 – 4999 | 1.6. Labai nejautrūs gaminiai, kurie nekelia masinio sprogimo pavojaus | |
2. Dujos |
1066 – 1954 | 2.1. Degiosios dujos |
1956 – 2099 | 2.2. Nedegios ir netoksiškos dujos | |
2201 – 2399 | 2.3. Toksiškos dujos | |
3. Degiosios skystosios medžiagos |
1223 – 1350 | Degieji skysčiai |
4. Degiosios kietosios medžiagos |
1360 – 1399 | 4.1. Degiosios kietos medžiagos |
1400 – 1499 | 4.2. Savaime užsiliepsnojančios medžiagos | |
1560 – 1599 | 4.3. Medžiagos, kurios veikiamos vandens, išskiria degias dujas | |
5. Oksiduojančios medžiagos |
1480 – 1499 | 5.1. Oksiduojančios medžiagos |
3100 – 3999 | 5.2. Organiniai peroksidai | |
6. Toksiškos dujos |
2900 – 2990 | 6.1. Nuodingos medžiagos |
2814 – 2815 | 6.2. Dirginančios ir galinčios sukelti infekciją medžiagos | |
7. Radioaktyvios medžiagos |
2910 – 2999 | Radioaktyviosios medžiagos |
8. Ėdžiosios medžiagos |
1760 – 2799 | Ėdžiosios ir (arba) koroziją sukeliančios medžiagos |
9. Kitos pavojingos medžiagos |
3077 – 3500 | Įvairios pavojingos medžiagos |